Havenbedrijf Rotterdam NV wil onderzoek naar onderwatermolens nabij Maasvlakte Twee
"Onderzoek naar onderwatermolens is gewenst en noodzakelijk"
Directeur Paul Smits van het Havenbedrijf Rotterdam NV wil een onderzoek naar mogelijke onderwatermolens nabij het nieuwe Rotterdamse havengebied Maasvlakte Twee. Volgens de directeur van het havenbedrijf is het nodig om duurzaam en efficiënt om te gaan met de omgeving waarin Maasvlakte Twee gerealiseerd wordt. Onderwatermolens kunnen volgens de directeur ervoor zorgen dat een deel van het nieuwe havengebied kan worden voorzien van duurzaam opgewekte energie. Omdat de gemiddelde bodemdiepte nabij Maasvlakte Twee 35 meter bedraagt, is er een mogelijkheid om onderwatermolens aan te leggen midden in het nieuwe havengebied. Dit zou efficient zijn, omdat de scheepvaart niet belemmerd wordt en er wel energie opgewekt kan worden dat de naastgelegen industrie kan gebruiken. Daarnaast wordt de stroomsnelheid aanzienlijk verhoogd daar waar schepen varen, dit levert dus ook meer rendement op. Wel moet men er rekening mee houden dat de zeebodem het door de eventuele aanleg van onderwatermolens nog zwaarder te voorduren krijgt. Hiervoor is dus onderzoek nodig.
Rotterdam is de belangrijkste haven van Europa. Meer en meer goederen reizen via Rotterdam; steeds meer bedrijven willen zich hier vestigen. Het huidige haven- en industriegebied raakt echter snel vol. De verwachting is dat rond 2012 - 2014 geen grote terreinen meer beschikbaar zijn. Om ook in de toekomst aan de stijgende vraag te voldoen en daarmee de leidende rol te blijven vervullen is uitbreiding noodzakelijk. Doet de haven dat niet dan is de kans groot dat rederijen Rotterdam in de toekomst links laten liggen. Daarom de noodzaak om Maasvlakte 2 aan te leggen. De bouw is gestart in 2008, zodat in 2013 de eerste containers over de kade kunnen.
Maasvlakte 2 sluit direct aan op de huidige Maasvlakte en bij de vele verbindingen met het Europese achterland. Met Maasvlakte 2 ontstaat een nieuwe toplocatie in het hart van de Europese markt met 1.000 hectare terrein voor diepzeegerelateerde containeroverslag, distributie en chemie. Deze sectoren hebben veel belang bij de bedrijfsterreinen aan diep vaarwater van Maasvlakte 2. Nergens anders in Europa kunnen straks de allergrootste zeeschepen 24 uur per dag terecht.
De toekomst van de haven hangt natuurlijk niet alleen samen met zijn positie in de markt. Naast het versterken van de mainport Rotterdam, zijn leefbaarheid en milieu minstens zo belangrijk. De havenuitbreiding en vergroting van de leefbaarheid gaan dan ook hand in hand. Deze tweeledige doelstelling is van meet af aan verankerd in het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR). PMR bestaat uit drie deelprojecten. Naast de aanleg van Maasvlakte 2 bestaat dit project uit de verbetering van Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) en de aanleg van 750 hectare aan natuur- en recreatiegebieden ten noorden en zuiden van Rotterdam. Daarnaast wordt de natuur die met de aanleg van Maasvlakte 2 verloren gaat gecompenseerd met de instelling van een bodembeschermingsgebied en uitbreiding van duingebied. Een eventuele energievoorziening in de vorm van onderwatermolens kan hooguit het mariene ecosysteem beïnvloeden of aantasten; al hoewel dat al is gebeurd door de nieuwe landcreatie voor Maasvlakte 2...
Maasvlakte Twee in oktober 2008: grote zandsuppleties zijn al zichtbaar
Maasvlakte Twee in juni 2012; de definitieve vorm wordt zichtbaar
Satelietfoto van de Rotterdamse haven en Maasvlakte Twee in 2012